6 smarte salgstips: Indret din butik rigtigt og opnå mere profit

shutterstock_126762170

Der er stor forskel på, hvor godt detailbutikker klarer sig. Nogle af faktorene, der spiller ind er selvfølgelig butikkens brand, om butikken/kæden er kendt, om den har været på markedet i lang tid, og hvilken placeringen den har.

Men en ting, som ofte er overset, er, hvordan butikken er indrettet. Selvom alt andet spiller, kan indretningen gøre forskellen på om din forretning går til tops eller fallit. Her er 5 gode råd, der kan hjælpe dig på vej.

1) Lav en buffer, når kunden kommer ind i butikken

Når kunderne kommer gående i hastige skridt fra den travle gade udenfor, hvor der måske oven  købet regne, tager det lidt tid, før kunden vender sig til tempoet i butikken. Derfor er det en god idet at have varer, der giver en stopeffekt, når man kommer ind ad døren. Dette kan være billige strømper eller en limited edition version af en vare.

2) Spil det rigtige musik

Studier af neuromarkingsfolk viser, at musik har en overraskende stor effekt på, hvordan folk shopper i din butik. Trendy musik gør folk glade og energieske, men stille afslappende musik får folk ned i gear og gør kunden mere afslappet, så han/hun i sidste ende vil købe mere i butikken.

3) Din butik skal afspejle dine produkter og dit brand

Det er vigtigt, at det visuelle i din butik passer til produktets kerneværdier. Hvis du har et produkt, der er eksklusivt, skal butikken være det. Det vil sige, at der skal være et begrænset antal varer på hylden med plads i mellem. Omvendt skal du have et stort udvalg, hvis du satser på at være billig. I dette tilfælde hjælper det at lave store prisskilte, så prisen psykisk virker billigere.

4) Let tilgængelighed til at prøve varen

Hvis det er let at komme til et prøverum, og det er rummeligt, og der ikke er for meget kø, så er der meget større chance for, at dine gæster har lyst til at prøve noget, hvis det er tøj, du handler med. Dette gælder også med andre ting som f.eks. computere. Hvis de er opstillede, så man kan røre ved dem og se, hvad de kan, stimulere det kunden og optimere salget.

5) Bestem kundens rute

Kunder går i nogle tilfælde efter specifikke ting, når de kommer i din butik. Derfor er det vigtigt, at du så vidt muligt får dem til at gå forbi dine andre produkter, så de måske kan blive fristede. Stil dine bestsellere længere tilbage i butikken eksempelvis. Du kan også lave fysiske gange, så kunden skal gå igennem hele butikken. Dette kan også gøres ved at lave udgangen et andet sted end indgangen. Stil også altid billigt tilbehør ved kassen, så kunden kan blive fristet på vej ud.

6) Undgå tyveri

En stor omkostning for detail virksomheder er svind og tyveri. Det kan stort set ikke undgås, men det kan nedbringes betydeligt. Det allerbedste, du kan gøre, er at sætte kameraer op. Der virker især på grund af den præventive effekt. Det skræmmer oftest tyven væk, hvis der er et kamera i butikken. Du kan få gode kameraer til en fornuftig pris hos Alpha Security.

Disse seks enkle tips skulle give dig lidt inspiration til, hvordan du kan opnå større profit. Forskellen ligger i detaljen.